Przepis prawny regulujący obowiązki pracodawcy w zakresie ppoż
Zastosowanie mają tu przepisy Kodeksu pracy. Pracodawca ma obowiązek dokładnie się z nim zapoznać, a następnie respektować założenia Ustawy. Pod uwagę bierze się:
- dział pierwszy, rozdział II: Podstawowe zasady prawa pracy, art. 15: Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
- dział czwarty, rozdział I: Obowiązki pracodawcy, art. 94: Pracodawca jest obowiązany w szczególności […]: 4) zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systema
Podstawowe przepisy BHP i PPOŻ dla właścicieli i zarządców nieruchomości
Jeżeli właściciel firmy jest jednocześnie właścicielem budynku, gdzie prowadzi ona swoją działalność, to jest on podmiotem odpowiedzialnym za zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Do kluczowych obowiązków pracodawcy należą wówczas:
- wyposażenie obiektu w urządzenie przeciwpożarowe i gaśnicze;
- zapewnienie właściwej możliwości ewakuacji z miejsca zagrożenia, w tym prawidłowe oznaczenie dróg ewakuacyjnych;
- kategoryczne przestrzeganie wymagań techniczno-budowlanych, technologicznych i instalacyjnych w zakresie ppoż;
- konserwacja i naprawa znajdujących się w budynku urządzeń przeciwpożarowych i gaśniczych;
- przygotowanie procedur i instrukcji bezpieczeństwa pożarowego oraz zapoznanie z nimi wszystkich pracowników;
- umieszczenie w widocznych miejscach powyższej instrukcji postępowania wraz z numerami alarmowymi;
- przeszkolenie pracowników z zakresu BHP i ochrony ppoż w obiekcie;
- wyposażenie budynku w przeciwpożarowych wyłącznik prądu;
- maksymalne dopasowanie obiektu do prowadzenia ewentualnej akcji ratowniczej;
- oznakowanie całego budynku znakami zgodnie z Polskimi Normami;
- zapewnienie środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (np. przy pożarze);
- zapewnienie środków niezbędnych od zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników;
- wyznaczenie osób odpowiedzialnych za udzielanie pierwszej pomocy i wykonywanie działań związanych ze zwalczaniem pożarów i ewakuacją pracowników.
Co w sytuacji, gdy pracodawca nie jest właścicielem budynku?
Co grozi pracodawcy za naruszenie zasad ppoż?
Wypełnienie przez pracodawcę wskazanych obowiązków jest ważne nie tylko ze względów bezpieczeństwa pracowników. Naruszenie zasad może skutkować poważnymi konsekwencjami prawnymi. Może to mieć znamiona przestępstwa. Organem odpowiedzialnym za przeprowadzanie kontroli jest Państwowa Inspekcja Pracy. Jej decyzje mogą obejmować:
- nakaz usunięcia stwierdzonych uchybień we wskazanym terminie;
- nakaz wstrzymania działalności przedsiębiorstwa na czas usunięcia uchybień;
- nakaz wstrzymania eksploatacji wybranych maszyn powodujących zagrożenie pożarowe;
- nakaz wykonania badań i pomiarów;
- i inne.
Niespełnienie obowiązków w obszarze bezpieczeństwa przeciwpożarowego grozi odpowiedzialnością karną, w tym karą pozbawienia wolności do lat 3.
Jako Fire-Staff oferujemy kompleksową analizę poziomu bezpieczeństwa ppoż w Twojej firmie. Na tej podstawie zaproponujemy konieczne zmiany, aby dostosować ochronę do obowiązujących przepisów i najwyższych rynkowych standardów. Dystrybuujemy również środki ochrony osobistej, oznakowanie dróg ewakuacyjnych i urządzenia gaśnicze. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi usługami.